Handen på hjärtat. Hur bra är du på att lyssna på dina medmänniskor?
Det finns tre nivåer av lyssnande (Hilmarsson 2003):
1. Att lyssna och ge samtalsstöd innebär att du visar att du är intresserad genom att ge samtalsstöd, främst genom ditt kroppspråk eller genom uppmaning som uppmuntrar till att berätta mer.
2. Aktivt lyssnande för att förstå innebär att du återger med egna ord och kortfattat, vad den andre har sagt eller känt. Därefter frågar du om du har uppfattat det hela rätt.
3. Aktivt lyssnande med inlevelse innebär att du kort återger med egna ord vad den andra människan känner och vad hon vill, behöver eller är intresserad av. Sedan frågar du om det du uppfattat stämmer.
Syfte: När du lyssnar förstår du det andra säger. Genom att lyssna kan du hantera svåra situationer som när någon är upprörd eller ledsen, eftersom lyssnande har en starkt lugnande effekt. När du lyssnar säger du till den du möter "jag vill förstå dig" och det skapar goda relationer. Lyssnande är även en dörröppnare till samarbete där du låter andra delta och få tillgång till deras resurser.
Vad finns det för fördelar med att lyssna?
- Du förstår andras budskap och undviker missförstånd.
- Du kan ta reda på vad andra känner och vad de vill.
Det gör att din förmåga för att samarbeta ökar.
- Att lyssna på någon lugnar ner arga och trösta ledsna människor.
- Du tar det andra säger och känner på allvar.
- Att lyssna är ett bra sätt att skapa spelregler för samarbete och samförstånd.
Hälsningar Mia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar