Den medlingsinriktade metoden innebär att man vid en konflikt använder sig av en medlare som har till uppgift att hjälpa parterna att kommunicera och lyssna på varandra. Det är inte medlarens uppgift att lösa problemen, utan medlaren tillhandahåller verktyg som innebär att de inblandade i konflikten kan lösa problemen. Metoden innebär att man ska:
- Definiera vad konflikten handlar om.
- Att man ska skilja mellan fakta och känslor - mellan person och problem.
Enligt vad jag läser i Wahlströms bok (1998) handlar medling om att en tredje part ingriper i konflikten och vägleder de inblandade till en lösning, som de själva formulerat, valt och kommit överens om tillsammans.
Medlingen sker i fyra steg och göra det möjligt för de som äger konflikten att:
- Definiera vad problemet är.
- Identifiera och uttrycka vad de har för känslor och behov.
- Få en insikt hur den andra parten känner och vad den har för behov.
- Få hjälp att hitta en lösning som passar dem.
- Skapa möjligheter, förhandla, komma överens i en handlingsplan och en skriftlig överenskommelse.
- Utvärdera utvecklingen och om nödvändigt ompröva det man kommit överens om.
- Ta reda på vems fel det är.
- Skuldbelägga.
- Avgöra vad man kunde ha gjort tidigare.
Medlingsprocessens fyra steg (enligt Wahlström, 1998, 129f):
1. Vad hände? Vad är problemet?
Målet är att skapa en atmosfär där man känner sig trygg så att man kan samla in information, bekräfta båda parters oro och ängslan samt att skapa förutsättningar för samarbete.
- Den person som är argast eller räddast får börja berätta om vad som har hänt.
- Återformulera det du har hört, med neutrala ord och fråga om du har uppfattat saken rätt.
- Fråga om viktiga detaljer.
- Det är viktigt att en i taget får prata och att den andra parten ÄR tyst och lyssnar.
- När den första har berättat klart, får den andra berätta sin syn på händelsen.
- Sammanfatta därefter och be båda parter bekräfta att du har uppfattat saken "rätt".
Målet är att tillåta känslorna att komma fram och att klargöra om gamla ouppklarade konflikter spelar in, att en viss grad av empati mellan parterna kan uppnås och att man kan summera behov och önskemål. En part i taget pratar, den andra sitter tyst och väntar på sin tur. Uppmuntra den som talar!
- Viktigt att aldrig tala om för andra vad de känner.
Var noga med formuleringen:
Det verkar som om du känner dig ...
Jag får ett intryck av att du känner ...
Du känner alltså ...?
- Hjälp till att få fram fler känslor:
Hur känns det då när ...?
Hur kändes det när ... sa .........?
Vad bekymrar dig mest när det gäller ...?
- Avsluta med: är det något mer du vill berätta?
Målet är att öka förståelsen och empati mellan de som äger konflikten, att uppmuntra dem att lyssna på varandra, att få dem att samarbeta och hitta vägar till möjliga lösningar.
- Börja försiktigt uppmuntra de tvistande att börja tala med varandra.
Fråga efter vad parternas önskemål:
Vad vill du ska hända om allt är möjligt?
Bekräfta och upprepa alla konstruktiva förslag och ansträngningar till samarbete.
4. Vad kan vi göra? Möjliga lösningar.
Målet är att hjälpa parterna att komma fram till en rättvis och realistisk lösning som är balanserad och som båda parter kan acceptera.
Fråga efter vad man kan göra för att komma fram till en lösning.
Vad skulle du kunna göra för att åstadkomma början till en lösning?
Lyssna och bekräfta alla förslag.
Tänk igenom de behov som du tidigare i processen upplevt hos parterna.
Fundera igenom om de förslag som kommit fram är
- realistiska
- rättvisa
- detaljerade
- balanserade
Slutligen:
Sammanfatta överenskommelsen. Om man skriver, låt båda underteckna, läs upp den, ändra om det behövs
Fråga om parterna vill träffas igen för att utvärdera hur det går.
HÄR kan du läsa mer om medlingsinriktad konflikthantering.
//Hälsningar Mia

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar