Summa sidvisningar

tisdag 30 augusti 2011

Välmående - den nya definitionen av lycka.



I senaste numret av Leva PS! (09/11) läser jag en artikel om lyckoforskaren Martin Seligman som tidigare trodde att lyckan var målet för den positiva psykologin. Han har nu tänkt om och i sin nya bok Flourish pratar han istället om att lycka är en känsla som är övergående och han introducerar nu en ny teori som han kallar för The Well-Being Theory.

Den nya teorin har fem delar eller som Seligman uttrycker det:

5 delar välmående


1. POSITIVA KÄNSLOR handlar om alla känslor som vi kan kalla för positiva och som vi mår bra av. Närhet, kärlek, stolthet, glädje eller någon annan positiv känsla.

2. ENGAGEMANG handlar om känslan av flow, där tid och rum försvinner och att gripas av kreativiteten. Seligman poängterar att ett liv utan engagemang och rikning riskerar att kännas tomt och fattigt.

3. MENING är känslan av att arbeta eller tillhöra något som är större än du själv. Det kan exempelvis vara en andlig erfarenhet eller att kämpa för det du tror på, t.ex. miljöarbete.

4. POSITIVA RELATIONER handlar om att omge sig med människor som du kan lita på och älska. Seligman trycker på att det är viktigt att älska och kunna ta emot kärlek för att man ska må bra. Utan andra blir livet meningslöst, tomt.

5. PRESTATION handlar om den härliga tillfredsställelsen när du har åstadkommit något som du är stolt över.


Martin Seligmans nya bok, ser ut så här. Du hittar den på Adlibris. com


Jag funderar på vad lycka är för mig och inser att det är ju när jag är helt och hållet närvarande i nuet och bara upplever det som händer JUST NU. Ett härligt exempel var när jag i helgen hälsade på släkten i Uddevalla. Det blir inte så ofta, men det är härligt att komma till en plats där jag möts av värme och kärlek från människor som jag bryr mig om och som bryr sig om mig. Ett annat exempel är när jag skapar och får uttrycka mig genom min konst.


Hälsningar Mia

2 kommentarer: