Summa sidvisningar

torsdag 19 januari 2012

7 överlevnadstips i mörkret




Så här i vintertid är det lätt att bli deprimerad och inte känna för något. Livet är tungt, det är kallt och mörkt. I senaste numret av Inspire läser jag om sju enkla överlevnadstips:

1. Fokusera på tacksamhet. Ta dig en stund på kvällen innan du somnar och tänk igenom allt som hänt under dagen och som du känner tacksamhet för. Detta gör att du somnar i en energi av tacksamhet. På morgonen, när du ska stiga upp, tänk då på allt du har i ditt liv som du är tacksamhet. Så börjar du din dag i tacksamhet och din dag kommer att kännas lättare och genomströmmas av en högre själslig och ljusare energi. 

2. Positiva affirmationer gör dig glad och positiv. Exempel på dagliga affirmationer kan vara: 
Jag är fylld med ljus och kärlek.
Mitt liv blir mer och mer fantastiskt för varje dag.
Inom mig finns en oändlig källa av kärlek. 
Jag är länkad med Kraften som skapade mig. Allt är möjligt! 
Min kropp är ett heligt tempel.
Jag är öppen för allt det fantastiska som finns i Universum, och låter det nu flöda till mig. 
Livet älskar mig. Jag är alltid trygg.
Jag älskar mig själv, därför ger jag alltid kärlek till alla jag möter. Jag vet att allt jag ger får jag mångfaldigat tillbaka.


3. Tänd ljus och brasor. Låt mörkret bli en mysfaktor. Tänd levande ljus hemma, sätt på brasan och låt ditt hem fyllas med hemtrevnad. 


4. Gör någon glad och bli glad själv. Berätta för dem du älskar hur mycket de betyder för dig, bjud en god vän på fika, hitta på saker med barnen, överraska din partner. Låt deras glädje strömma tillbaka till dig. 


5. Var ute i naturen. Nej, det är inte så kallt att du inte överlever. Var ute minst 20 minuter varje dag, för att samla dagsljus och D vitamin. Njut av tystnaden och skönheten i skogen med ryggen mot ett träd. Du får tillbaka mycket energi av träden bara genom att förnimma dem. Jag minns en tidig vinterdag 1 februari 2011, då jag påpälsad vandrade med ryggsäck, termos och sittunderlag ut i skogen. Jag satt under en tall på den hårda skaren på snön och lyssnade till naturen som talade till mig. När jag gick hem, en stund senare, såg jag fåglarna leka tafatt mellan träden, takdroppet från husen och hörde fåglarnas kvittrande. Jag upplevde att det var varmare och skönare ute.


6. Ge dig själv helig tid. Dra ner på tempot. Låt din kropp och ditt sinne få vila lite mer, genom att släppa fler av de måsten som finns på din lista. 


7. Länka dig samman med ditt inre ljus genom böner och meditation. Det finns ett enormt ljus inom oss, som vi alla kan länka oss samman med. När livet känns lätt och ljust så glöms vårt inre ofta bort. När mörkret kommer, blir vi uppmärksamma på att vi glömt bort att vårda vårt inre ljus. Ett viktigt steg är att varje dag stärka vår koppling med  vår själ. Hitta en daglig rutin som hjälper dig att känna ditt inre ljus, t.ex. att meditera en stund varje dag. 

Hälsningar Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar